Τα E-Sports στους Ολυμπιακούς Αγώνες
Οι φίλοι των E-Sports αυξάνονται συνεχώς και το σενάριο που θέλει τον ηλεκτρονικό αθλητισμό να συμπεριλαμβάνεται στο πρόγραμμα των Ολυμπιακών Αγώνων στο μέλλον, δεν απέχει καθόλου από την πραγματικότητα.Ποιος δεν γνωρίζει πλέον τα E-Sports ; Πιθανότατα κανείς δεν δηλώνει πια άγνοια, καθώς τα παιχνίδια όπως το Counter Strike , το Dota 2 και το Overwatch είναι εξαιρετικά διάσημα και κερδίζουν έδαφος ακόμα και στον τομέα του στοιχήματος, καθώς είναι πολλοί οι παίκτες οι οποίοι αποφασίζουν να διασκεδάσουν ποντάροντας σε αγώνες E-Sports.
Η «αιώνια» κόντρα που δημιουργεί «πονοκεφάλους»
Είναι αθλήματα τα E-Sports; Όσοι παίζουν θα πρέπει να θεωρούνται αθλητές ή όχι; Αυτά είναι τα δύο μεγάλα ερωτήματα τα οποία προκαλούν ουκ ολίγους «πονοκεφάλους» και η απάντησή τους συνήθως είναι θετική ή αρνητική, ανάλογα με την πλευρά την οποία στηρίζει, εκείνος ο οποίος την εκφράζει. Όσοι δεν συμπαθούν ιδιαίτερα τον ηλεκτρονικό αθλητισμό υποστηρίζουν με σθένος ότι δεν μπορούν να θεωρούνται αθλήματα τα βιντεοπαιχνίδια και αθλητές όσοι παίζουν και διακρίνονται σε αυτά.
Την ίδια στιγμή, η απέναντι πλευρά υποστηρίζει ότι είναι αθλητισμός και φυσικά οι παίκτες οι οποίοι ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλον, είναι αθλητές. Τα επιχειρήματα όσων υποστηρίζουν ότι τα E-Sports είναι αθλήματα, αφορούν κυρίως την προπόνηση που χρειάζεται να κάνει ο παίκτης, αλλά και τα στοιχεία που χρειάζεται για να διακριθεί, όπως φυσικά καλά αντανακλαστικά, γρήγορη σκέψη αλλά και καλή στρατηγική.
Ο καθένας φυσικά μπορεί να έχει τη δική του άποψη και να θεωρεί ή να μην θεωρεί τα E-Sports ως ενεργό κομμάτι του αθλητικού φάσματος, ωστόσο η Διεθνής Ολυμπιακή Ομοσπονδία έχει δώσει τη δική της απάντηση στο συγκεκριμένο ερώτημα εδώ και τρία ολόκληρα χρόνια.
Η αναγνώρισή τους από την ΔΟΕ
Ήταν Οκτώβρης του 2017 όταν η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή ξεκαθάρισε μέσω επίσημης ανακοίνωσής της ότι τα E-Sports θα μπορούσαν να αποτελέσουν μέρος του προγράμματος των Ολυμπιακών Αγώνων στο μέλλον. Η σύνοδος κορυφής είχε γνωστοποιήσει την άποψή της, πως τα E-Sports δείχνουν έντονη ανάπτυξη μεταξύ των νέων και μπορούν να αποτελέσουν μία πλατφόρμα για συμμετοχή στο Ολυμπιακό Κίνημα. Παράλληλα τόνιζε ότι τα ανταγωνιστικά E-Sports θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως αθλητικές δραστηριότητες και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς θα προετοιμάζονται και προπονούνται με ένταση που μπορεί κάλλιστα να συγκριθεί με τους αθλητές των παραδοσιακών αθλημάτων.
Το «πράσινο φως» όμως που είχε ανάψει αυτή η ανακοίνωση, το «έσβησε» λίγο καιρό αργότερα, ο ίδιος ο πρόεδρος της ΔΟΕ, Τόμας Μπαχ ο οποίος είχε εστιάσει στη βιαιότητα ορισμένων παιχνιδιών.
ήταν τα λόγια του, στο πλαίσιο των Ασιατικών Αγώνων του 2018 που διεξήχθησαν στην πρωτεύουσα της Ινδονησίας, Τζακάρτα.
Η χαμένη ευκαιρία των Ασιατικών Αγώνων
Σε εκείνη τη διοργάνωση, τα E-Sports είχαν τη δική τους θέση. Ναι μεν δεν βρίσκονταν στο επίσημο πρόγραμμα των Ασιατικών Αγώνων, αλλά έλαβαν χώρα αρκετοί αγώνες με χαρακτήρα επίδειξης, που μάλιστα απέσπασαν θετικές κριτικές και βοήθησαν να αυξηθεί η δημοφιλία του ηλεκτρονικού αθλητισμού. Άλλωστε στην Ασία είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένα τα E-Sports. Και μάλιστα οι Ασιάτες δεν έμειναν εκεί.
Τα E-Sports συμπεριλήφθηκαν στο επίσημο πρόγραμμα των Ασιατικών Αγώνων του 2022 που είναι προγραμματισμένοι να πραγματοποιηθούν στην πόλη Χανγκζού, όμως αυτό τελικά δεν θα γίνει. Πριν μερικές ημέρες έγινε γνωστό ότι δεν θα αποτελέσουν επίσημο άθλημα. Το βασικό πρόβλημα που υπάρχει στην περίπτωση αυτή, είναι ότι δεν υπάρχει επίσημο όργανο που να εκπροσωπεί τα E-Sports. Για παράδειγμα, η Ομοσπονδία WESC έχει δημιουργηθεί από αθλητικές ομάδες και δεν μπορεί να εκπροσωπήσει τους πάντες. Γι’ αυτόν τον λόγο «κόπηκαν» τα E-Sports κι αυτό αποτελεί κι ένα σημαντικό εμπόδιο για την είσοδό τους στο επίσημο πρόγραμμα και των Ολυμπιακών Αγώνων.
Το τουρνουά πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Τόκιο
Παρ’ όλα αυτά είναι φανερή η πρόθεση να αρχίσουν σιγά-σιγά να υπάρχουν στο πρόγραμμα σημαντικών διοργανώσεων ή έστω πριν από αυτές χρονικά. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο παγκόσμιος Κολοσσός που ονομάζεται Intel, είχε προγραμματίσει τη διεξαγωγή τουρνουά E-Sports στο Τόκιο, τον προσεχή Ιούλιο, λίγο πριν την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων, με σκοπό να αυξήσει κι άλλο τη δημοτικότητα του ηλεκτρονικού αθλητισμού.
Όπως είναι λογικό αυτό το τουρνουά δεν θα πραγματοποιηθεί, καθώς η Ολυμπιάδα που θα λάμβανε χώρα στην πρωτεύουσα της Ιαπωνίας, αναβλήθηκε για το 2021, λόγω της έξαρσης του κορωνοϊού και τα χιλιάδες θύματά του σε ολόκληρο τον πλανήτη. Το βραβείο για τους νικητές του Inter World Open ανερχόταν στις 250.000 δολάρια! Μάλιστα ήταν προγραμματισμένοι και προκριματικοί αγώνες σε όλες τις Ηπείρους της γης, ούτως ώστε να προέκυπταν οι έντεκα κορυφαίες εθνικές ομάδες που μαζί με τη διοργανώτρια Ιαπωνία, θα διεκδικούσαν την κορυφή στη διοργάνωση.
Σύμφωνα με τα όσα είχαν διαρρεύσει, οι παίκτες θα διαγωνίζονταν στο Street Fighter V, αλλά και στο Rocket League.
Ποια παιχνίδια μπορούν να συμπεριληφθούν στο πρόγραμμα μίας Ολυμπιάδας;
Η παραπάνω δήλωση του προέδρου της ΔΟΕ Τόμας Μπαχ ξεκαθάρισε τα πάντα. Είναι απίθανο να μπει στο πρόγραμμα των Ολυμπιακών Αγώνων κάποιο βίαιο βιντεοπαιχνίδι. Αυτομάτως, δεν θα υπάρχουν παιχνίδια όπως το Counter Strike αλλά και γενικότερα όποιο παιχνίδι ανήκει στην κατηγορία FPS .
Αντιθέτως, θα είναι βέβαια σε αυτή τη λίστα κάποια παιχνίδια της κατηγορίας Sports όπως για παράδειγμα τα εξής:
- Pro Evolution Soccer ή FIFA
- ΝΒΑ 2Κ
- Forza Motorsport
- Madden NFL
- Rocket League
Όπως είναι λογικό, θεωρείται πολύ πιο εύκολο για τον θεατή να παρακολουθήσει ένα video game που θα αφορά το ποδόσφαιρο ή το μπάσκετ, παρά ένα παιχνίδι στρατηγικής το οποίο ενδεχομένως να μην γνωρίζει και να είναι εξαιρετικά δύσκολο να το μάθει σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Θέμα με την τηλεοπτική κάλυψη
Ένα ακόμα σημαντικό ζήτημα που περιπλέκει το ενδεχόμενο της ένταξης των E-Sports στο επίσημο πρόγραμμα Ολυμπιακών Αγώνων, είναι κι αυτό της τηλεοπτικής κάλυψης. Όχι άδικα. Από το 2001, η ΔΟΕ ίδρυσε την υπηρεσία OBS, με σκοπό να διαχειρίζεται τα τηλεοπτικά δικαιώματα, καθώς η ζήτηση ήταν πλέον τεράστια. Τα μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα ολόκληρου του πλανήτη αγοράζουν τα δικαιώματα και προβάλλουν συγκεκριμένη εικόνα, αλλά έχουν το δικαίωμα να πραγματοποιούν ξεχωριστά συνεντεύξεις, έχοντας φυσικά και δικό τους σχόλιο. Παρ’ όλα αυτά πολύ δύσκολα κάποιο κανάλι θα φροντίσει να εξασφαλίσει τα E-Sports, καθώς η οικονομική ζημιά στο ξεκίνημα της προσπάθειας, θα είναι κατά πάσα πιθανότητα αρκετά μεγαλύτερη από τα κέρδη.
Τα τηλεοπτικά δίκτυα τα οποία θα καλύπτουν τους Ολυμπιακούς Αγώνες, θεωρείται βέβαιο ότι θα προτιμήσουν κάποιο άλλο αγώνισμα που θα πιστέψουν ότι είναι πιο δημοφιλές από τα E-Sports και στο οποίο το μάτι του θεατή είναι πιο συνηθισμένο στην παρακολούθησή του. Παρ’ όλα αυτά είναι δεδομένη η θέληση της ίδια της ΔΟΕ για να υπάρξει επίλυση του συγκεκριμένου προβλήματος. Άλλωστε, η δημοφιλία των E-Sports είναι εκείνη που ώθησε τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή να εξετάζει πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο ένταξής τους στο επίσημο πρόγραμμα ενός τόσο σημαντικού αθλητικού γεγονότος, όπως είναι η Ολυμπιάδα.
Το συμπέρασμα
Το ενδεχόμενο να ενταχθούν τα E-Sports στους Ολυμπιακούς Αγώνες είναι άκρως ρεαλιστικό. Το ενδιαφέρον αυξάνεται συνεχώς και φυσικά δεν περνάει απαρατήρητο. Αναφέρθηκε πάντως και παραπάνω ότι υπάρχουν ορισμένα σημαντικά «εμπόδια», όμως υπάρχει ταυτόχρονα και η βούληση απ’ όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, προκειμένου αυτά να ξεπεραστούν.
Τη δεδομένη χρονική στιγμή, θα πρέπει να θεωρείται πολύ πιθανό ότι στην Ολυμπιάδα του Παρισιού το 2024, θα υπάρχει ο ηλεκτρονικός αθλητισμός, κατά πάσα πιθανότητα ως διοργάνωση επίδειξης. Το πιο σύντομο χρονικό διάστημα στο οποίο θα ενταχθούν τα E-Sports στο επίσημο πρόγραμμα Ολυμπιακών Αγώνων θα πρέπει να θεωρείται ότι είναι οι Αγώνες του 2028 που έχουν ανατεθεί στο Λος Άντζελες των ΗΠΑ.
Πλέον όμως το βέβαιο είναι ότι ο χρόνος κυλάει αντίστροφα προκειμένου να δούμε τα E-Sports στους Ολυμπιακούς Αγώνες.